Del 8: Samarbetet med läkemedelsbolaget - skulle jag bli rik på de “fuskade” resultaten?

Det var med stor förvåning som jag under förhandlingen i Arbetsdomstolen fick höra att jag skulle ha blivit stormrik på ett patent som skulle tas fram i samarbete med ett läkemedelsbolag på grund av mitt påstådda fusk. Detta var nyheter för mig! Det var bara det att de resultat jag hade uppmätt och blev fälld för att uppsåtligen ha manipulerat dels hade mätts upp av anmälaren och mig långt innan kontakten med läkemedelsbolaget initierades, och dels så gick de inte att patentera på grund av en konferenspresentation som ägde rum år innan ett potentiellt samarbete diskuterades. 


Det blev rätt pinsamt när det visade sig att just denna argumentation från ombuden från Lunds Universitet föll platt när mitt ombud påtalade att de själva hade lämnat in bevis för att 1) resultaten inte var patenterbara, 2) att det potentiella samarbetet med läkemedelsbolaget rörde en testplattform för olika substanser och 3) att inga pengar skulle tillkomma mig för ett potentiellt samarbete, utan det var anmälarens lön och projektkostnader för material som skulle täckas. Det var inte ens jag som var ansvarig senior forskare, utan det var anmälarens huvudhandledare och min man som är professor. Det var anmälarens huvudhandledare som tog initiativet till kontakt med läkemedelsbolaget EFTER att både jag och anmälaren hade uppmätt signifikanta resultat i studien.

Comments

Popular posts from this blog

Del 11: Avslutande frågor

Del 1: Varför skriver jag detta?

Del 10: Varför blev jag avskedad egentligen?