Del 9: Skada för eventuella patienter?

Rektor hävdade i dagspressen att det hade funnits risker för patienter i och med mitt påstådda fusk. Jag ska bemöta detta.


Analyserna som rörde cellräkning undersökte effekten av motion i möss som hade en form av Alzheimers. Motion är något som rekommenderas Alzheimerspatienter i sjukvården idag. Att motion har en positiv effekt på Alzheimerspatienter är redan väl beskrivet i den vetenskapliga litteraturen.


Analyserna som rörde lagertjocklek var ett experiment på olika vävnadsbitar från gris, för att se om en redan farmakologiskt godkänd medicin kunde hjälpa mot förtvining. Medicinen har alltså redan testats för säkerhet i människa, och både anmälaren och jag hade uppmätt den positiva effekten. Detta var dessutom det andra projektet som visade dessa positiva resultat. Inga av experimenten visade någon som helst toxisk effekt av medicinen, tvärtom (mångtalet resultat som jag ej har varit delaktig i att uppmäta).


Eventuella kliniska försök på patienter, framförallt gällande medicinen, hade legat minst 10-15 år fram i tiden och föregåtts av åtskilliga säkerhetsförsök. Det finns helt enkelt ingen rimlighet i påståendet att någon patient skulle ha kommit till skada, ens om jag hade fuskat.


Comments

Popular posts from this blog

Del 11: Avslutande frågor

Del 1: Varför skriver jag detta?

Del 10: Varför blev jag avskedad egentligen?