Del 10: Varför blev jag avskedad egentligen?

Ett avsked är den tyngsta arbetsrättsliga åtgärd som finns att tillgå. Jag känner till två fall där forskare avskedats för fusk: jag själv och Paolo Macchiarini. Att våra fall skulle vara jämförbara i sin allvarlighet är absurt. Under förhandlingen i AD försökte Lunds Universitet hävda att de "långtgående konsekvenserna" för anmälaren i och med mitt påstådda fusk var skäl nog att avskeda mig, samt den "stora risken" jag utsatt patienter för med mitt påstådda fuskande. Eftersom de inte kunde visa att jag hade fuskat så föll den argumentationen ganska platt.


Lunds Universitet har dessutom vid ett flertal tillfällen hävdat att det är mitt “agerande”, eller “något  annat” än själva det påstådda fusket som gjort att de valde att avskeda mig. Vad kan detta vara? Trots idoga försök att få Lunds Universitet att specificera vad det är jag ska ha gjort så har vi inte fått något svar på frågan.




(bildtext: utdrag från tvisteförhandlingsprotokollet mellan mitt fack SULF och Lunds Universitet efter att jag blivit avskedad. Universitetet anger att det är mitt "agerande" och inte bara det påstådda fusket, som gör att jag avskedas. Med rektorsbeslutet den 15 nov avses beslutet om att fälla mig för fusk.)



(bildtext: mail från ordföranden till de sakkunniga där han meddelar att "något annat" kommit upp som gjorde att personalansvarsnämnden avskedat mig. Vad detta är har jag fortfarande ingen kännedom om, och detta var inget som Lunds Universitet kunde precisera vid förhandlingen i AD)


Comments

Popular posts from this blog

Del 11: Avslutande frågor

Del 1: Varför skriver jag detta?